Skapa en inkomst genom sociala medie
Har du kanske en blogg, en Youtubekanal eller ett Instagramkonto som hobby? Visste du att dina kanaler på sociala medier även kan bli inkomstkällor och till och med ett heltidsarbete? Naturligtvis kräver det att du är beredd att lägga ned mycket arbete på din kanal för att lyckas, men om du är redo att göra det så är det inte omöjligt att göra affärer på ditt sociala medium. I den här texten ska vi ta upp lite om vad du bör tänka på och hur du gör för att komma igång.
Hur börjar man?
Du kanske tror att du behöver ha en jättestor kanal för att kunna komma någonstans? Så är verkligen inte fallet. Om du har en smal kanal med en trogen publik så kan du generera inkomst trots att du kanske bara har ca 1000 besökare i veckan. Om du inte har det kan det vara en god idé att lägga lite tid på att få din kanal att växa. Inspireras av Sofi Fahrman, Therese Lindgren och andra stora sociala medieprofiler och se hur de har gått tillväga för att nå toppen. Om du känner att du har en bra plattform att stå på är det bara att börja kontakta företag och föreslå samarbeten.
Hitta rätt samarbetspartners
Många tror att företag kommer att kontakta dem, men så går det inte alltid till. Istället måste man ofta lägga ned mycket tid på att hitta samarbetspartners själv. Ett så kallat mediakit underlättar i kontakten med möjliga samarbetspartners. Ett mediakit är helt enkelt en sammanställning av din plattform. Där anger du till exempel besökssiffror och berättar om dina styrkor. Om du till exempel är en duktig fotograf kan det vara värt att lägga med några bilder i kittet. När du väl får ett samarbete är det viktigt att du följer svensk marknadsföringslag och märker annonser på rätt sätt. Det visar att du är seriös och bygger även förtroende hos dina följare.
Lämna ett svar