Ta hjälp av Yelp: Din åsikt förändrar allt

Idag är internet en stor del av både marknad, samhälle och kommunikation. Den sociala interaktionen sker till stor del bakom skärmar och därför måste företagen etablera sig på nätet för att bli uppmärksammade av potentiella kunder och investerare. Idag kan ett företag klara sig nästan uteslutande på internetbaserade plattformar, då den samtida människan nästan uteslutande både befinner sig och konsumerar via samma kanaler. Sedan är det ju så att dessa två utvecklingar löper parallellt med varandra, så man kan ju undra: vad kom först?

Samhällets behov av att skrida framåt och människans behov av bekräftelse

Egentligen så är samhället människan, men man kan ändå separera de två. Samhället har ett behov av att skrida framåt och utvecklas (oavsett riktning) och människan har ett ihållande behov av av känna sig behövd. Dessa två aspekter skapar det moderna samhället, där informationen flödar fritt och där individen fullkomligt kräver uppmärksamhet och bekräftelse.

De internetbolag som idag blivit tungviktare på marknaden är extremt tydliga i sin röda tråd. Den tråden är interaktionen människor emellan. Idag vill man ha folks åsikter, recensioner och delningar. Detta är A och O och kallas för ”Social Networking”. Företag som Yelp och Reco, som låter enskilda människor recensera och bedöma olika lokala företag, sätter människan i fokus och låter denne känna sig viktig. De personer som sedan läser om en dålig upplevelse hos en frisör i Eskilstuna, kommer undvika att gå till samma frisör på grund av vad de precis läst om företaget. Här kommer en intressant konsekvens av den här typen av internetbolag (Yelp och Reco): de konkurrerar ut företag i branscher som de inte ens själva är delaktiga i genom att låta ärliga åsikter från vanliga människor avgöra ett företags förmåga att få stanna kvar på marknaden. Samma gäller hemsidor som jämför priser och produkter. Man skulle i grund och botten kunna få en superdålig recension på sin egentillverkade gräddsifon och sedan bli dömd till evigt misslyckande.

Internetbolagens intrång på marknaden skapar alltså ett nytt kretslopp, där den enskilda människans åsikt kan fälla ett helt företagsimperium och där den fysiska butiken inte länge är behövd – man kan läsa om en fantastisk produkt och klicka hem den på några minuter (om man läst en bra recension om produkten i fråga, såklart).

Här en dag, borta nästa

I och med att man kan skapa ett internetbolag över en natt (i princip) så kan bolaget även rasera på samma tid. Idag går trenderna fort förbi och det som var intressant ena dagen är förlegat den anda. Det systemet har skapats genom samhällets behov att ständigt röra sig framåt samt människans behov av stimuli. Marknaden för recensionshemsidor och jämförelsehemsidor ser bra ut – den gynnar både marknad och människa!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *