Starta en e-butik

Att starta en e-butik innebär att ge sig in på en snabbt växande marknad där konkurrensen är stenhård. Innan du drar igång gäller det därför att ha en tydlig plan klar.

Det kanske viktigaste när du startar en e-butik är till exempel att ha klart för dig vad du ska sälja och varför. Det gäller att göra en undersökning av marknaden och hitta en lucka där efterfrågan är större än tillgången, och sedan fylla den luckan med din egen butik. I början är det väldigt svårt att konkurrera med pris, eftersom de stora e-butikerna kan pressa sina priser genom att köpa in stora lager – istället bör du därför nischa sig och hitta en produkt som du är mer eller mindre ensam om att sälja.

online-store-1674907_960_720När du vet vad du ska sälja, måste du svara på frågan hur du ska sälja det. Innan du startar upp butikens hemsida måste du ha klart för dig hur den ska se ut, vilka funktioner som ska finnas, vilka betallösningar du ska erbjuda kunden och vilka fraktalternativ som ska finnas tillgängliga. Svaret på många av dessa frågeställningar beror på vilken budget du har – du måste vara beredd på att kanske behöva kompromissa till en början, för att sedan kunna uppgradera till den typ av e-butik du vill ha efter att butiken börjat gå med vinst.

För att den ska göra det måste du dock först få dit kunder, och det får du bäst genom så kallad organisk trafik och betald trafik. Det finns även direkttrafik, vilket är de kunder som kommer till din butik genom att skriva in adressen direkt i webbläsaren, men det är svårt att få den typen av trafik i början när ingen känner till din butik. Istället får du satsa på att sökmotoroptimera din hemsida så mycket som möjligt, för att dyka upp i sökresultaten från olika sökmotorer (organisk trafik), och betala för att synas i resultaten som en annons, till exempel genom att använda dig av AdWords (betald trafik).

Något som kan vara bra i alla faser av uppstarten och planeringen är att gå in på andra framgångsrika e-butikers sidor, som Outletsverige.se, och se vilka lösningar de använder sig av och hur de har marknadsfört sig. Sannolikt hittar du både saker som du vill efterlikna och saker som du vill göra annorlunda, men i båda fallen får du inspiration, tankar och idéer kring din egen e-butik.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *